Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 18 augusti 2010

Anne på Grönkulla


Häromdagen, när jag slökollade på tv upptäckte jag en kär gammal vän! "Anne på Grönkulla" av L.M Montgomery är, tillsammans med "Lilla huset på prärien"-serien, en av de få bokserier som jag läser om då och då. Den impulsiva, rödhåriga barnhemsflickan har följt mig genom åren och jag är lika löjligt förtjust i henne nu som när jag var tio år. Och när de visade serien på tv, med Megan Follows i huvudrollen, i slutet av 80-talet, så var lyckan total. Jag minns att jag gillade kombinationen av romantik och busstreck. Anne Shirley är en sådan där person som råkar ut för saker utan att egentligen förstå varför. Kanske känner jag igen mig lite, då och då råkar jag också ut för händelser som kanske verkar underliga för omgivningen. Miljön på Prince Edward Island, där Anne växer upp är en riktig idyll, med frodigt grönskande, böljande kullar. Inte blev det sämre av att Anne hade den trogne beundraren Gilbert Blythe i hasorna genom åren. Oh, vad hade jag inte gett för en beundrare som han!

Jag ser inte mycket av Anne-böckerna i klassrummet så hon är nog rätt omodern bland yngre, vilket är synd tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar