Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 2 augusti 2010

Det gick sådär med min fantastiska myskväll då jag såg fram emot att kunna ligga och läsa i timmar med sovmorgon i sikte... Jag läste en halvtimme ungefär och sedan var det samma scenario som vanligt, ont på näsan där den hårda bokpärmen landat fyra gånger för att jag slumrat till. Så det var bara att släcka och borra ner näsan i kudden. Mina pojkar visar inga tecken på att vilja komma hem ikväll heller så jag får väl göra ett nytt försök då.

I sommar har jag läst en bok som heter "Leka bland vuxna" av Sophie Dahl. Sophie Dahl är förresten barnbarn till författaren Roald Dahl. Boken handlar om Kitty som växer upp med sin unga mamma och sina små tvillingsyskon hos sin morfar och mormor. Mamman, Marina är en sökare och rastlös själ och hamnar i en religiös sekt ledd av en indisk guru. Gurun bestämmer att familjen ska flytta till NewYork, från England. Kitty lämnas kvar i England på en internatskola och det är då som problemen börjar. Så småningom flyttar Kitty efter sin familj, men tillvaron blir inte enklare för det. Kitty hamnar på villovägar och lever ett vilt tonårsliv. Marina är en instabil förälder och Kitty fungerar mer som en mamma till henne och sina syskon.
Jag tycker att det var en bra debutbok även om den kanske inte kommer att stanna kvar som en betydande bok i mitt liv.

1 kommentar:

  1. Har också läst den, men det var enbart för att Sophie Dahl är barnbarn till Roald Dahl.

    SvaraRadera