Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 1 januari 2017

Böckerna 2016

Så var det dags att redogöra för vilka böcker jag har läst i år.



* Du, bara (Anna Ahlund)
* Amandas gåta (Isabel Allende)
* Den japanske älskaren (Isabel Allende)
* Törnrosens nyckel (Tone Almhjell)
* Jag är femton år och jag vill inte dö (Christine Arnothy)
* Farväl till land (Marjaneh Bakhtari)
* Alvernas liv (Muriel Barbery)
* Peter Pan och Wendy (J. M. Barrie)
* Livsviktigt ( Mia Berg)
* Miniatyrmakaren (Jessie Burton)
* Små grodorna (Johan Carle)
* Böckerna inom och omkring oss (Aidan Chambers)
* Den sista fristaden (Tracey Chevalier)
* Drömmar dårskap och en kär liten sak (Julie Cohen)
* Det lilla bageriet påstrandpromenaden (Jenny Colgan)
* Matchad (Ally Condle)
* Gudarna (Elin Cullhed)
* Ett så starkt ljus (Lyra Ekström Lindbäck)
* Mina hjältinnor, eller vad jag har lärt mig av att läsa för mycket (Samantha Ellis)
* Croissants till frukost (Annika Estassy)
* Gone girl (Gillian Flynn)
* Läsa, läka, leva! (Nina Frid)
* Slutet på boken är bara början (Nina Frid)
* Igraine den modiga (Cornelia Funke)
* Splods öga (Neil Gaiman)
* Boom (Mark Haddon)
* Flyga vilse (Kristin Hannah)
* Monogrammorden (Sophie Hannah)
* Huset mittemot (Alex Haridi)
* Döden i Monmartre (Claude Izner)
* Potatisballader (Elsie Johansson)
* Augustenbad en sommar (Annelie Jordahl)
* Tove Jansson: Arbeta och älska (Tuula Karjalainen)
* Mambo i Chinatown (Jean Kwok)
* Isbarnen (Camilla Lagerqvist)
* Förrädarna (Camilla Lagerqvist)
* Simone de Beauvoirs hjärta (Ann-Marie Ljungberg)
* Jag lever tror jag (Christine Lundgren)
* Ängeln utan vingar (Maud Mangold)
* Rabbit Hayes sista dagar (Anna McParthin)
* Nattens cirkus (Erin Morgenstein)
* Den dagen jag blir fri ( Lawen Mohtadi)
* Elias bok (Magnus Nordin)
* Emmas bok (Magnus Nordin)
* Uppror (Magnus Nordin)
* Fristaden (Magnus Nordin)
* Gustavs grabb (Leif G W Persson)
* Percy Jackson. Född till hjälte (Rick Riordan)
* En förtrollad ö (Nora Roberts)
* En doft av snö (Nora Roberts)
* Äppelblom (Nora Roberts)
* Farliga fantasier (Nora Roberts)
* I begynnelsen var Bob (Meg Rosoff)
* Att föda ett barn (Kristina Sandberg)
* Sörja för de sina (Kristina Sandberg)
* Major Pettigrows sista chans (Helene Simonson)
* Ett ljus i mörkret (Agneta Sjödin)
* Män förklarar saker för mig (Rebecca Solnit)
* Ojura (Stina Stoor)
* Hallahem. Staden under berget. (Susanne Trydal & Daniel Åhlin)
* Alla dessa vackra nederlag (Jessie Walter)
* Kodnamn Verity (Elizabeth Wein)
* Spetshäxan (Gudrun Wessnert)
* Brev från Tove Jansson (Boel Westin)
* Hon som ser (Eva Wiklund)
* Vaknätter och verklighetskaos (Anna Winberg)
* En mamma blir till (Malin Wollin)
* Han, hon och döden (Sven Wollter)
* Lydias hemlighet (Finn Zetterlund)
* Brune (Håkon Övreås)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar