Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 29 januari 2017

Bokcirkel och spänning

Bokcirkeln var supertrevlig. Vi pratade och fikade. Innan var jag lite nervös; tänk om pratet skulle ta slut? Men, det var ingen fara. Efter lite diskussioner och olika boktips så kom vi fram till att vi till nästa gång ska läsa "En droppe midnatt" av Jason Timbuktu Diakité. Det är boken där han skriver om sitt liv, sin uppväxt och sina föräldrar. Tipset kom från min svåger som sträckläst den och tyckte den var jättebra! Jag har inte läst den ännu, men ser verkligen fram emot den. Och det ska bli mycket intressant att diskutera den sedan. En liten redogörelse kommer efter vår träff.


"Jag lät dig gå" av Clare Macintosh är en psykologisk thriller som inte gick att sluta läsa när jag börjat vilket gav mig en trött dag på jobbet efteråt.

En femårig pojke blir påkörd och dör. Chauffören smiter och ett polispådrag drar igång. Kriminalkommissarien Ray Stevens och hans kollega Kate börjar nysta i historien som inte är helt enkel eftersom det egentligen inte finns några spår att gå efter. Det hela kompliceras också av att pojkens mamma försvinner spårlöst. I baksidestexten jämförs boken med "Gone girl" och "Kvinnan på tåget."  Ju mer historien nystas upp desto mer fastnar man. Det är oförutsägbart ända till slutet och inte ens när man läst sista sidan släpper spänningen. En riktigt gastkramande bok!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar