Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 11 januari 2017

"Då tänker jag på Sigrid", "Till flickorna i sjön" och nu "Gånglåt"

"Gånglåt" är Elin Olofssons tredje bok och precis som i de två första böckerna så utspelar handlingen sig i en liten, jämtländsk by.
Sångerskan och låtskriverskan Sonia, eller Salida som hon använder som artistnamn, kommer hem till Gärningsberg där hon vuxit upp. Nu bor hennes syster Gun-Britt på hemgården med sin man. Sonia har med sig sin assistent Harpan och till gården kommer också Jenny, Gun-Britts dotter. De ska spendera några sommarveckor där eftersom Sonia ska skriva sina memoarer och har bokat Jenny som fotograf. Mellan Sonia och Gun-Britt finns en massa ilska, konkurrens och avundsjuka och de kan inte träffas utan att bråka. Som vanligt i Elin Olofssons böcker är relationerna det väsentliga och det är i förhållandena mellan de olika personerna som saker  händer.
Jag är mycket förtjust i miljöerna och människorna som finns i de här böckerna. Olofsson är mycket bra på att beskriva dem så att de känns som ens vänner eller familj.  När jag läser de här böckerna så förstår jag mina medmänniskor bättre och jag blir mer försonlig, både mot mig själv och andra.
Och om ni läser så kommer ni att få vara med om ett rejält slagsmål! Det är man inte så van vid minsann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar