Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 20 januari 2017

Mrs Sinclairs resväska

Så var det fredagsmys igen!
Jag har haft en tuff vecka med två dagar i Borås, en extra lång dag på biblioteket  och samtidigt känt mig halvklen hela veckan. I flera dagar var jag övertygad om att det var en rejäl influensa på gång eftersom jag haft ont i kroppen, huvudvärk och glansiga ögon. Men det verkar ha blåst över.
På söndag är det bokcirkel för första gången och jag är väldigt uppihejsan. Rapport kommer efteråt.
Apropå Borås så har det börjat pratas om uppsatsen som avslutar utbildningen. Om man bortser från skrämselhickan jag får när jag tänker på att den ska skrivas så känns det också fantastiskt att kunna se slutet på den här evighetshistorien. Nu är det faktiskt inte ens ett år kvar!

Boken jag tänker tipsa om på söndag är "Mrs Sinclairs resväska" av Louise Walters (näh, har inte riktigt kommit igång med årets löfte att läsa manliga författare som ni förstår).
Roberta lever ett lugnt och ganska grått liv. Hon jobbar på ett antikvariat där hon förbereder böcker innan de ska säljas. Roberta hittar ofta brev och lappar i böckerna. Hon sparar på dem och fascineras. En dag kommer hennes pappa med en resväska full med böcker från Robertas drygt 100-åriga farmor. I en av böckerna hittar hon ett brev som farmorn fått för länge sedan. Brevet är mystiskt och Roberta förstår att farmodern har en hemlighet som inget vet något om. Samtidigt som man får följa Roberta och hennes liv så får man följa farmodern, Dorothy, och veta vad som egentligen hände då för länge sedan.
Jag tyckte mycket om boken och stämningen i den. Inte blir det sämre av att mina favoritteman är med; bokhandel och brev. Sist men inte minst så gillar jag omslaget också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar