Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 1 januari 2017

Januaridikten

medan vi paddlar pratar jag, bländad
av det fjärran ljuset från sjunkna civilisationer,
om kråshajar, sillkungar och andra
varelser som lever på oåtkomliga djup
i världshaven
och endast stiger upp till ytan
när de är svårt sjuka
eller döende

fenstrålar, meander, yonaguni
elasmosaurus, svarta svan med mörka
moderkäken

vi parerar
strömvirvlar
en trädstam på drift
när kanoten går på grund
hoppar jag ut och skjuter på
de rundade stenarna
under mina bara fötter
lär mig vad det innebär
att allting bottnar till slut

Ur Slänter (2016)
Ola Lundqvist                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar