Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 18 juli 2014

Mord i Paris

Tydligen är jag inte riktigt redo att släppa döden som tema, i sommarsolens glans...Utan att jag direkt tänkte på det började jag att läsa mysdeckaren "Mysteriet på Pére Lachaise" av Claude Izner igår.
Det är den andra delen i serien om bokhandlaren Victor Legris. I förra boken , "Mordet i Eiffeltornet",rörde sig handlingen runt världsutställningen i Paris 1889. Nu är året 1890 och Legris blir uppsökt av tjänsteflickan Denise som jobbar för änkan Odette. Odette har tidigare varit älskarinna åt Legris men nu har hon försvunnit. En gammal soldat och dödgrävare råkar bli inblandad på ett högst olyckligt sätt.Miljön är exotisk och en trevlig variation till den vanliga moderna i deckargenren. Legris kastar sig glatt in i nya mysterier samtidigt som han underhåller sin kärlekshistoria med den ryska konstnärinnan Tasja, säljer böcker och promenerar runt på Paris gator.
Bortsett från franska deckare ska vi idag äntligen hylla vår kusin som fyller sju. Som vi har väntat! Sorgligt nog sitter vår T kvar i Vilhelmina med ont i ögat, annars vore allt perfekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar