Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 1 april 2010

Påskdeckare

  • Tio små negerpojkar (Agatha Christie) Man kanske tycker att Agatha Christie är dammig, men jag tycker att hon fortfarande håller!
  • Iskällaren (Minette Walters) Ett lik hittas i en iskällare, men går inte att identifiera. Fördomar och byskvaller försvårar utredningen av mordet och polismännen Walsh och McLoughlin får kämpa för att lösa fallet.
  • Kvinna i grönt (Arnaldur Indridasson) Den första deckaren av Indridasson som jag läste och jag tycker nog faktiskt att det är den bästa av honom.
  • Maisie Dobbs (Jaqueline Winspear) Maisie Dobbs tilltalar mig av flera anledningar. Dels att hon är en kvinnlig deckare under andra världskrigets England, dels att det finns flera bottnar i historien.
  • Giraffens tårar (Alexander McCall Smith) Ytterligare en deckare som tar en till en annan miljö än den klassiska för genren. En kvinnlig deckare i Sydafrika har en helt annan infallsvinkel än Beck (bara som ett exempel).
  • Den mörka ängeln (Marie Ljungstedt). Festfixaren Viktor Algård mördas under invigningen av den nya kongresshallen i Visby. En isande historia med en spännande upplösning...
  • Mordbyn (Andrea Maria Schenkel) En fruktansvärd historia med verklighetsbakgrund som utspelar sig i Tyskland 1955. Jag var mycket nära att drömma mardrömmar när jag hade läst den...
  • Fyrvaktaren (Camilla Läckberg) Camilla Läckbergs deckare är spännande på ett förutsägbart sätt. Ibland är det skönt att läsa böcker där man känner sig familjär med stilen.
  • Gentlemän och spelare (Joanne Harris) Jag fastnade totalt i den här boken och gick runt på jobbet och funderade om dagarna på hur det skulle sluta. När jag väl fått klarhet i vad som hänt blev jag totalt överraskad och det tog mig flera dagar att smälta slutet, bättre kan en deckare inte bli!
  • Natten till den fjärde november (Karin Fossum).Magnhilds och Jons sjuttonåriga dotter försvinner spårlöst. Var är hon? Vad har hänt? Är hon död? Frågorna hopar sig och Jonnas föräldrar tvingas att rannsaka sig själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar