Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 29 april 2010

Gripande ungdomsbok

När jag var ungefär tretton år läste jag en bok som jag aldrig glömmer. Faktum är att femton år senare hittade jag den på ett bibliotek när de sålde ut gamla böcker och köpte den direkt. Boken heter "Det gäller inte dig nu" och är skriven av Aase Foss. Den handlar om en ung tjej som får jobb på ett sjukhus. Där lär hon känna en av patienterna, en ung kille med cancer. De blir kära i varandra och hon ställs inför det svåraste man kan vara med om, att se en människa man älskar bli sjukare och sjukare. Hennes värderingar och syn på livet förändras totalt och hon inser att det ytliga i livet, detaljerna, inte spelar någon roll. De viktigaste sakerna i livet handlar om helt andra saker än hur man ser ut, materiella saker och att vara cool. Boken är riktigt sorglig, en riktig tonårslukarbok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar