Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 18 april 2010

Doris Lessing

Hejsan på er!
Nu har jag läst färdigt "Gräset sjunger". Vilken fantastisk bok! Den måste ni läsa om ni inte redan har gjort det! Doris Lessing har verkligen en förmåga att beskriva en människas sönderfall, utan att bli sentimental eller pretantiös. Historien har flera bottnar. Det handlar om rasmotsättningar, men också den enskilda individens kamp mot ensamhet, utanförskap, misslyckanden och förväntningar. Dessutom får man en bild av hur tuff miljö det måste ha varit för de vita bönderna som skulle försöka överleva i det afrikanska klimatet.
Lessings personporträtt är lång ifrån smickrande. Varken de vita eller svarta i boken är egentligen lätta att tycka om samtidigt som man verkligen förstår hur de blivit sådana som de är. De flesta är offer för omständigheterna och har egentligen ingen möjlighet att vara på något annat sätt. Detta är ytterligare en bok som jag skulle använda i skolan om jag jobbade med äldre elever. Det finns många utgångspunkter att diskutera ifrån.
Jag insåg i helgen, när jag diskuterade med min svärmor, att jag faktiskt läst ytterligare en bok av Lessing för en massa år sedan, som heter "Det femte barnet". Den var också jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar