Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 20 april 2010

En lärares mardröm!

När jag botaniserade härom veckan på Akademibokhandelns pockethylla så ramlade jag över den perfekta boken för oss som tillbringar en hel del tid i lärarrum! Började läsa den idag på eftermiddagen och har kommit på mig själv med att fnissa generat, igenkännande, flera gånger... Om du är lärare, eller har erfarenhet av skolmiljöer så kommer du att känna igen dig. Boken heter "Mogen för skrubben" och är Solja Krapus debutroman. Den handlar om den beiga läraren Eva-Lena (med halvlång page) som bara ska kopiera ett sista arbetsblad på fredag eftermiddag och råkar bli inlåst i kopieringsrummet då dörren går i baklås. Hon blir kvar hela helgen,och är en aning bekymrad över att ingen saknar henne...? För att få tiden att gå använder hon kopieringspapperet till att skriva ned saker och det dyker upp både det ena och det andra, saker hon aldrig skulle skriva annars men nu tänker hon ju kasta det så fort hon kommer ut. Författaren måste ha spenderat en del tid i ett lärarrum för hon har fångat stämningen och personligheterna perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar