Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 4 december 2016

Så var det andra advent. Vi har haft en mysig helg med middagsgäster igår och fika på stan idag. Just nu är mina killar och badar med sina kusiner. Själv lyssnar jag på min bästa Spotifylista i mina nya fantastiska hörlurar (det är ett makalöst ljud) och försöker ladda inför veckan. Jag älskar mitt nya jobb, men det har varit lite mycket ett tag. Jag har jobbat extra, inte tränat på flera veckor vilket gör att jag sover dåligt och stressat runt så där som man ofta gör i december.Men, det ska väl ordna sig...
Vi gillar verkligen årets julkalender! Det är julkänsla, spännande och lite humor.
Radiokalendern gillar vi också.

Agneta Sjödin har skrivit några böcker av vilka jag läst två. Ibland uppskattar jag att läsa något lite historiskt, lättsamt och andligt. Jag är inte religiös på något vis utan läser det som rena berättelser. När man läser Sjödin är det berättelsen man vill åt, inte språket. Det blir helt uppenbart speciellt när man just läst en språkligt vacker bok som "Miniatyrmakaren". Men det får man räkna med. Man får inte heller tänka att det är fakta utan det är ju en symbolisk skönlitterär historia. "Ett ljus i mörkret" handlar om Lucia, på Sicilien, som är mer känd som Santa Lucia. Hon föddes 286 e.Kr. och det här är berättelsen om hur hon växte upp i ett samhälle där kristendomen var något som inte uppskattades av de styrande och rika. Lucia växer upp med sina föräldrar och de två frigivna slavarna Tobuk och Nomi. Från det Lucia var liten ville hon hjälpa fattiga och de som hade det svårt. Hon valde att viga sitt liv åt att hjälpa andra trots att hon visste att det skulle straffa sig. Och det gjorde det...

"Ängeln utan vingar" av Maud Mangold är en barnfantasy där man går in i en spännande och vacker saga. Boken är ovanligt egen och ändå klassisk. Tea och Gabriel är bästa vänner och alltid tillsammans. Ingen av dem passar riktigt in. Så, en dag, försvinner Gabriel och Tea känner sig väldigt ensam. När den underliga flickan Hilja dyker upp och ber Tea följa med så gör hon det. Därmed hamnar Tea i ett spännande och sagolikt äventyr där hon tillsammans med Hilja möter skednäsor, månharar, håvnarrar och andra ovanliga figurer. Det här är första delen i en serie där två böcker kommit ut (del två heter "Dimmornas dal") och den tredje är på väg. Jag kommer att ge bort den första i julklapp till en 11-årig fantasyslukare och väntar med spänning på att få höra vad hon kommer att säga om den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar