Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 13 december 2016

Så här i jultider vill man bara mysa, läsa roliga och varmhjärtade böcker och äta godis. Men, speciellt i år har jag svårt att slå mig till ro och glömma allt elände som finns. Senast i morse läste jag John Rockströms varning om värmeböljan i Arktis .
Nästa sak jag läste var om Vi står inte ut!  Det är en facebookgrupp som kämpar för att hjälpa människor som utvisas och skickas tillbaka till krig, tortyr och en mycket möjlig död.
Jag vet ibland inte vad jag ska oroa mig mest för eller engagera mig i.
Så, jag försöker hjälpa de människor jag stöter på, skänker en slant när jag kan, tar bussen i stället för bilen, försöker lära mitt barn att vara empatisk, omtänksam och rädd om allt som lever, inklusive vår planet och slutligen så läser jag böcker som ska hjälpa mig att förstå.
Den lilla Novellixnovellen "Farväl till dem på land" av Marjaneh Bakhtiari är en sådan. Barnet som har förlorat sin mamma och bor med sin pappa och farmor i ett hus, med en massa andra. De vet att de måste ta sig över havet till ett annat land för att överleva. Allt är osäkert och inget vet vad som ska hända.
Den gör ont i magen att läsa men det kan aldrig bli så hemskt som för de människor som är med om det på riktigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar