Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 11 december 2016

Det fanns en tid när vinter var vinter. man visste att när snön kommit på riktigt så låg den där ett bra tag. Så är det inte längre, i alla fall inte här. I förrgår regnade det och var kolsvart och trist. igår kom snön igen och det har snöat sedan dess. Så  nu är världen vintervit. Vi har varit ute och skottat och lekt i snön och kaninen kämpade med snöklumpar i morrhåren. Nu hoppas jag att det får vara så här över jul, det vore så härligt.


Jag vill tipsa om två böcker som handlar om böcker och läsning. Författare till båda är Nina Frid, som startat Bokcirklar.se 
en av Sveriges största mötesplatser för läsare på nätet. Nina Frid är bibliotekarie. Hennes bok "Slutet på boken är bara början" handlar om bokcirklar och boksamtal på nätet. Där finns många tips och berätttelser om läsning, cirklar, historia och annat smått och gott.

Hennes andra bok är ny för i år och heter "Läsa, läka, leva! om läsfrämjande och biblioterapi" och handlar om bokens helande kraft, som titeln säger; läsfrämjande och biblioterapi.  Kan man använda läsning och boksamtal som medicin och terapi? I bland annat England och Finland finns det redan.
Båda böckerna är väl värda att läsa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar