Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 19 december 2016

Nu så här på mållinjen av terminen är vi sååå trötta. Varje morgon är en plåga, till och med för mig som ändå fortfarande tycker det är kul att åka på jobbet. Det är förresten tur att jag gillar jobbet för jag är inte ledig så mycket.
Cykeln står just nu parkerad för det är snorhalt.
På biblioteket råder det  just nu julyra. Många vill lämna tillbaka allt inför julen. Det nya året ska vara tomt och fräscht, med nya möjligheter (verkar det som). Andra tänker precis tvärt om, bär hem stora bokhögar för att inte riskera att bli utan läsning när julen kommer.  Själv hör jag förstås till den senare kategorin, inbillar mig att jag ska hinna läsa mängder av böcker samtidigt som jag ska komma i kapp med mina serier på Netflix och svt-play och sticka två par sockar och däremellan hinna umgås med familjen. Och så, ja, just det, jag jobbar ju lite däremellan också.

"Mambo i Chinatown" av Jean Kwok är en bok jag varmt rekomenderar. Det är en feelgoodroman om den 22-åriga Charlie, född i USA, men uppväxt med en mycket konservativ och traditionell kinesisk pappa. Mamman var dansös ,men dog i en mystisk sjukdom och lämnade pappan med sina två små döttrar. Nu är han nudelbagare och Charlie diskar på samma restuarant. Charlie slits mellan traditionen, önskan om att vara pappan till lags och drömmen om ett annat liv. När hon får ett jobb i receptionen på en exklusiv dansstudio så ställs de olika sätten att leva mot varandra och Charlie måste välja sin väg.
Boken är perfekt för en ledig dag, under en mysig filt och den lämnar en med en varm och glad känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar