Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 3 november 2016

Missa inte Ojura av Stina Stoor

Så kom vintern.
Två dagar innan jag skulle åka tåg till Borås så kunde man se glada reportrar som pratade om snöovädret som var på väg in över södra Sverige. Typiskt tänkte jag, det vet man ju att två snöflingor på järnvägen så kan inte tågen klättra över.
Och jo, det blev en spännande Boråsresa, men inte på det sätt jag hade trott. Jag kom fram, sov en natt på hotell, vaknade och var sjuk. Så en hel dag låg jag nedbäddad under täcket och tyckte synd om mig själv!. Den andra dagen kunde jag, med lite darriga ben, delta i föreläsningarna för att sedan ta tåget hem. Tåget var förvisso försenat men det berodde på signalfel, inte på snö.
Resan kändes en aning onödig då jag inte fick ut riktigt vad jag hade tänkt mig.
Idag var jag tillbaka på jobbet.. Först ett bokprat med skräcktema och sedan en bokcirkel för vuxna. Inte så många deltagare, men de som kom hade trevligt, hoppas jag. Jag hade en trevlig dag i alla fall.
Dagens övningar har gett mig en intressant insikt också. Jag gick runt och plockade ihop böcker de vuxna bokcirklarna skulle få ta del av när jag plötsligt insåg att alla mina bra boktips var skrivna av kvinnor. Det var nästan omöjligt att få till en bokhög med balans. De flesta böcker jag kom på med manliga författare var antingen deckare eller biografier och det var inte riktigt det jag var ute efter idag. Några böcker kom med i alla fall och jag bestämde mig på stående fot att mitt nästa fokus blir att läsa manliga författare. Jag menar, det är ju ingen brist på dem direkt.


En liten bok som jag nyss har läst och som jag verkligen kan tipsa om är "Ojura" av Stina Stoor. Av en slump lyssnade jag på hennes sommarprat i somras och blev helt fascinerad. Dialekten, språket och historierna. Berättelserna handlade om hennes barndom, sedda ur barnets perspektiv, med berättarglädje. Uppväxten var egen, man förstår att familjen kanske inte passade in helt i det lilla byn. Barnet som levde i  sin egen värld och när hon inte förstod världen så funderade hon ut egna förklaringar till saker och ting.  Stina Stoor har fått priser för sin bok "Bli som folk" som består av noveller. "Ojura" är en enda novell som handlar om Sandra, kan tänka mig att hon är fem-sex år. Hon bor med sin pappa och tonårssyster. Vi får följa Sandra i hennes värld som består av grodor och andra hittade skatter. När hon går på ett barnkalas får man tydligt bilden av hur familjen ter sig på lite avstånd och vilken relation de har med de andra i byn. Genom beskrivningarna av familjen och hemmet får man en bild av hur de lever samtidigt som man förstår hur Sandra ser på världen från sitt håll.  Mycket läsvärda 25 sidor från förlaget Novellix!
PS: Jag skrev att vintern är här, men trots att det singlar vackra små flingor så är det fortfarande inte vitt på marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar