Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 10 november 2016

Jag har världens roligaste jobb! I morse till exempel så kom alla sexåringarna skuttandes, en kille med mössfrisyr och stor glugg plirade mot mig, log stort och tjoade
-hej, du som äger alla böcker!
Fröken och jag tittade på varann och jag suckade och sa
-om det ändå vore så....
Min stora utmaning med sex- och sjuåringarna är de där killarna som bara vill ha läskigt och blod, och inte så mycket text eftersom de ju inte riktigt har lärt sig läsa än. Första veckorna kom jag undan med lite dinosaurier med spetsiga tänder och köttstycken i mungipan och faktaböcker om gamla vapen (om det är en uråldrig pistol på framsidan så måste det ju finnas läskigheter inuti boken, eller?) Tyvärr genomskådade killarna mig rätt snabbt, och tredje veckan spände de ögonen i mig och sa med uppfordrande röst att den här gången skulle det vara läskigt på riktigt! Jag har försökt med läskiga djur, häxor, lättlästa monsterböcker och lite sådant, men de är väldigt bestämda. Nu börjar de ge upp hoppet och satsa på nya kort.. Inte för att det gör saken lättare...I morse ville de ha Pokemon go-böcker, hm...

Jag orkar mest läsa Nora Roberts, fast jag börjar tröttna lite på dem. Den senaste är


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar