Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 15 september 2013

så var det söndag igen...

Varför ska helgerna behöva gå så fort?! Den enda lilla ynkliga trösten är att veckorna också försvinner i samma tempo. Jag tänker ibland att jag skulle vilja kliva in i en bubbla där tiden stannar upp och bara andas ett par kilo. När jag läser en bra bok så hamnar jag på ett  sätt i den bubblan, kanske är det därför jag , på ett för vissa ologiskt sätt, måste läsa mer ju mer stressad jag är?
Jag önskar att jag kunde ta mig i kragen och skriva mer också för det har samma effekt som läsningen, ibland.
Hm, så till veckans böcker då.
Nora Roberts är ingen författare som överraskar på något sätt och ganska ofta känner jag att det inte ger speciellt mycket till själen att läsa henne. Men så ibland är hon precis vad jag behöver; romantik, en lagom dos spänning kryddat med vardagsproblem som alltid går att lösa. Den här veckan har jag läst hennes "Värdshuset" och det har passat mig precis. Behöver nog inte ens gå in på handlingen mer än att det är första delen i en ny triologi. Det enda lite nya greppet(i alla fall för mig) är att man får följa mannens tankar och känslor mycket mer än kvinnans och det tycker jag var uppiggande även om det inte på något sätt revolutionerade berättelsen.

En mycket intressantare bok som jag också läst är "Francesca" av Melina Marchetta, författaren till den fantastiska "Jellicoe Road". Men den skriver jag om lite senare.

1 kommentar: