Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 13 september 2013

Så var det fredagsjerka igen

Om du skulle skriva en bok skulle den i så fall utspela sig:

Hm, det beror på...Jag har flera bokidéer. Jag har en historia som skulle utspela sig parallellt i en fiktiv värld och den verkliga. I en annan berättelse skulle handligen vara på ett litet ställe, kanske i  en liten by som den där jag själv kommer ifrån. Min slutsats efter att ha läst om att skriva böcker är att om man ska skriva om verkliga platser så ska man se till att man vet vad man pratar om, antingen genom ordentlig research eller genom att man är väl bekant med platsen. Och eftersom jag blir trött av tanken på research så får det bli den värld jag känner till eller ett eget universum där bara jag själv vet vad som är rätt och fel.

10 kommentarer:

  1. Jag funderade också över det där med research- kan vara skönt att slippa, tycker jag :)

    SvaraRadera
  2. Håller verkligen med att det är bra att veta vad man skriver om. Tycker ofta inte att det blir bra även när folk har gjort research ...

    SvaraRadera
  3. Gillar fiktiva världar. Har aldrig tidigare funderat på att anledningen till att de finns kanske beror på att författarna inte vill göra research :)

    SvaraRadera
  4. Ja man måste ha tålamod för research! (Ps Din text syntes knappt om man inte markerade den, det är mörkt mot mörk bakgrund. På min dator i alla fall)

    SvaraRadera
  5. Parallella världar tycker jag låter spännande. Speciellt kittlar tanken på en fiktiv och en verklig.

    SvaraRadera
  6. Toppen när kommer den ut.
    Mia

    SvaraRadera
  7. Ett eget universum tycker jag låter som en helfin idé, Då kan du skapa precis det du själv vill men det kräver en del bakgrundsarbete det med. Du måste ju bygga en hel värld menar jag.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker nog som du, antingen en plats man känner till riktitg bra eller en helt påhittad.

    SvaraRadera
  9. Jag kan störa mig jättemycket på en historia som har faktafel. Därför föredrar jag också fiktiva världar eller i alla fall städer som inte finns i verkligheten! :)

    SvaraRadera
  10. Jag skulle nog få skriva om min egen hemtrakt för jag har inte alls tillräckligt med fantasi för att hitta på något eget. Men den bristen på fantasi gör ju att det inte blir någon bok heller...

    SvaraRadera