Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 25 september 2013

Nattönskningen

Brrr, vad kallt det var idag. Jag blev hastigt och lustigt utkommenderad på friluftsdag hela dagen. Oförberedd som jag var hann jag aldrig leta åt några varma kläder så jag har frusit som en hund. Den här veckan går till historien som usel på flera sätt så här krävs det tröst! Jag for hem direkt efter dagens vedermödor, bäddade ner mig under ett härligt täcke och började läsa Emma Hamberg. Hennes böcker är som medicin vid sådana här tillfällen.

I helgen läste jag klart Anne B Ragdes "Nattönskningen". Jag tyckte mycket om hennes serie som inleddes med "Berlinerpopplarna" så jag har sett fram emot denna. Den första tredjedelen av boken tog mig en vecka att komma igenom. Det  handlar om Ingunn, en 39-årig journalist. som avverkar män på löpande band. Hon lever livet helt på sina villkor, blandar aldrig in känslor i sina förhållanden och är stolt över att hon kan få alla män hon vill ha i säng. Hon gör alltid slut först för att vara säker på att ingen ska hinna tröttna på henne. Och det var där jag tyckte att det blev en aning tråkigt. Efter att ha fått höra om ett antal av hennes erövringar så kändes det som att det vore på tiden att komma vidare i berättelsen. Egentligen var det nog när det bara var cirka hundra sidor kvar som jag fångades av intrigen och det började hända saker. Jag anade att det gömde sig saker i det förflutna som påverkade Ingunns beteende och det hade jag velat veta mer om. Kanske kommer det i en annan bok?Nu vill jag ändå säga att boken var bra och jag är nöjd att jag har läst den, men om jag hade varit lite mer otålig så hade jag nog gett upp efter de första 75 sidorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar