Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 17 september 2013

Melina Marchetta

Det finns två böcker på svenska av Melina Marchetta; "Jellicoe Road" och "Francesca". Båda böckerna är fantastiskt bra! "Jellicoe Road" skrev jag om i juli.  "Francesca" handlar om den 16-åriga Francesca som just bytt skola och inte trivs det minsta. Hon är arg på sin dominerande och karismatiska mamma som bestämmer allt. En dag händer det som inte får hända ; mamman kliver inte upp ur sängen. Hon har drabbats av en depression och hela familjen hamnar i kris. Francesca har alltid känt sig i skuggan av sin karismatiska och dominerande mamma och när mamman plötsligt bara ligger i sängen och inte förmår något alls blir det totalt kaos inom Francesca. Men vännerna visar sig finnas där man minst anar det. I båda Marchettas böcker hittar huvudpersonen en inre styrka och kraft och visar sig vara mycket mer omtyckt och viktig för andra än vad hon kan föreställa sig. Åh! Jag blir så frustrerad för det är så svårt att berätta om de här böckerna på det sätt de förtjänar! Det är så bra, men så svårt att beskriva! Jag kan bara säga: LÄS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar