Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 25 mars 2013

Stål

Veckan har varit förskräcklig. Både H och hans pappa har haft hög feber hela veckan. Jag har inte haft feber utan bara känt mig allmänt risig. Det blev två dagars vab för mig, plus att det var öppet hus-vecka i skolan mitt i alltihop. Det blev inte mycket av någonting kan man säga...


Enda fördelen med att vara hemma i två dagar var att jag faktiskt fick rätt mycket tid att läsa eftersom sjuklingen sov middag en del. "Stål" av Silvia Avallone grep mig djupt. Precis som den person som kommenterade mitt förra inlägg kände det så blev jag upprörd! Min bild av Italien har också varit vacker natur, god mat och goda viner. Lite misstänksam har man blivit av att läsa  och höra om Berlusconis framfart men jag lärde mig ändå väldigt mycket av att läsa boken. Den förmedlar en hopplöshet som grott fast i människornas inre. Anna och Francesca är två trettonåriga flickor som växer upp i den nedslitna och hopplösa staden, i skuggan av det stora stålverket. De är prinsessor i sin egen värld, men vet mycket väl vad som väntar i livet. Trots att de drömmer om att slå sig fria och resa bort så är det ändå inte som att de tror att det skulle gå. Annas mamma kämpar mot orättvisor. Hon är en få som läser tidningar, delat ut flygblad och försöker påverka sitt och andras liv men trots detta är också hon fast i sin fattiga, erbarmeliga vardag. Annas storebror, snygg, halvkriminell och alla tjejers drömkille, skulle aldrig drömma om att rösta eller bry sig om något annat än sitt eget liv. Francesca lever i en trasig familj med en våldsam far och en mor som helt gett upp.
Detta är en bok att beröras av och lära sig saker.Jag rekomenderar den starkt!



Jag har hakat på novelltrenden. Shoppade loss på Drottninggatans Bokhandel häromsistens och kom hem med fyra spännande nordiska noveller (förlaget Novellix). En av dem har jag läst; "Kyssen" av Merethe Lindström. Det handlar om katter, minnet av den första kyssen och sorgliga livsöden. Läsvärd och lagom lång för en kortare bussresa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar