Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 19 oktober 2011

Så var det onsdag igen...

Jag har ägnat veckan åt att fila på min engelska uppsats och ja, nu är den färdig... Det är några små detaljer som ska justeras och sedan är det dags att mejla den till lärarna. Känslan när man tryckt på "skicka-knappen" är rätt läskig och jag skjuter upp det. Samtidigt är det skönt när det är gjort för då kan man bara slappna av och börja tänka på annat.

Min bok för veckan har varit "Saker jag och min sambo tycker olika om". Boken började egentligen som en blogg skriven av Sabina Strand. Hon skrev den efter att ha blivit lämnad av sin sambo. Så småningom blev det en bok som man kan grotta ner sig i. Lättsam läsning som samtidigt svider. Vem har inte upplevt dåliga relationer där man i efterhand tänkt att: om jag bara hade sagt så eller gjort så....Då kanske allt hade varit annorlunda? Sabina Strand beskriver ett uselt förhållande, rent ut sagt, där hon tar på sig skulden för allt, med stor självironi.
Man känner ångesten samtidigt som det är ganska uppenbart att hon har genomskådat sin expojkvän. 

Språket och stilen är lättsam och man kan ana bloggen bakom. Jag tycker att den var läsvärd. Det är lite som att pilla på en sårskorpa när man läser sådan här historier, det gör ont och kan blöda lite extra, men ack så svårt att låta bli. Om det inte vore så att jag lever i en mycket trygg och kärleksfull relation nu så hade läsupplevelsen varit betydligt jobbigare tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar