Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 7 oktober 2011

Ett intressant test

Hittade ett litet test på bloggen Bokberoende

Det finns ett missbruk som det ofta hymlas med. Det finns många som är beroende fast de inte vet det. Ett missbruk som kan kosta mer än bara pengar, oftast handlar det om tid.

Här följer ett litet test för att se hur bokberoende du är.

1. Har du någon gång köpt en bok du egentligen inte har råd med?
Hm, ja det har hänt några gånger...
2. Har du någonsin ljugit om hur mycket du har läst?
nej, det har jag inte
3. Händer det att du tänker på den bok du läser när du är på jobbet, i skolan eller liknande?
varje dag hela tiden
4. Efter att du läst klart en bok känner att du snabbt måste hitta nästa bok att läsa?
det beror på, ibland har jag svårt att släppa den bok jag just läst och fokusera på något nytt. Men jag har alltid min hög med böcker på gång
5. Hade du efter att ha läst klart ett kapitel en längtan att återvända och läsa mer?
Ja hela tiden
6. Läser du ofta långt in på nätterna?
ja, om jag inte ska upp tidigt morgonen efter
7. Läser du någonsin längre än planerat?
ja
8. Har du någonsin läst för att fly från oro eller problem?
Ja, en bra bok kan få en att glömma allt runt omkring
9. Får gräl, besvikelser eller frustration dig att vilja gå och läsa?
Japp
10. Har du någonsin en önskan att fira framgång med några timmars läsande?
Jag använder böcker som tröst och belöning
Har du fler en 8 st JA så är du mycket bokberoende och bör söka hjälp- gå med i min planerade bokcirkel och gör ditt beroende till något mer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar