Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 30 oktober 2011

Florence


Ojojdå...Det blev visst en aning kortslutning förra gången jag skrev. "Den du söker är inte här" handlar ju inte alls om Fredrika Bremer utan om Florence Nightingale... Tokigt, som H skulle ha sagt. Mia Öströms bok om Florence är i alla fall väl värd att läsa. Den hamnar inte i min kategori biografier, trots att den handlar om en person utan det är mer av en poetisk roman ( en kategori jag just uppfann om ni undrar). Florence har fått ett frieri vid 29 års ålder och hon är lockad, men samtidigt känner hon att hon vill något mer med sitt liv. Om hon gifter sig riskerar hon att fastna i linne, putsa porslin och inte ha någon frihet. Men att förbli ogift kan också göra en kvinna ofri. Hon ser sin ogifta moster, hennes ensamhet och beroende av medkännande släktingar. Florence har också ett kall. Hon ser att de metoder som finns för att hjälpa sjuka stjälper mer än det hjälper. I stället för unken luft, värme och skitiga lakan vill hon införa ljus, frisk luft och renlighet. Om hon gifter sig finns risken att hon inte kan hjälpa de människor som behöver. Svaret på frieriet kommer att vara livsavgörande för hennes liv, men hon är inte riktigt säker på hur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar