Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 1 oktober 2011

En betydligt gladare lördag...jämfört med förra

Solen skiner. Jag fnular på hemma medan resten av familjen är på Mulle. Egentligen borde jag sätta igång dammsugaren men i stället går jag mest omkring och skrotar...

En av de bättre böcker jag läst var Fanny Flaggs "Stekta gröna tomater" som var populär både som bok och film på -90-talet. När jag besökte biblioteket för ett par helger sedan blev jag därför glad och förväntansfull när jag ramlade på en bok av henne som heter "Välkommen till himlen." Mmm, tänkte jag, detta bådar gott. Det är en lättläst historia om den gamla kvinnan Elner Shimfissie som en morgon ramlar ner från stegen när hon ska plocka några plommon. Hon blir stungen av ett gäng getingar, blir medvetslös och hamnar på sjukhus. Elner är en mycket speciell person, känd och älskad av alla i området och det blir stor uppståndelse när det visar sig att hon dött i ambulansen. Vi får dels följa med på hennes upplevelser efter att hon dött, dels hennes familj och vänners reaktioner och känslor.

Efter att ha läst några böcker med det här konceptet, att få följa med personer på deras "efter döden-upplevelser" så kan jag bara konstatera att det krävs något extra av en författare för att klara sig igenom det hela på ett snyggt sätt. Hur förtjust jag än är i Fanny Flaggs tidigare böcker så kan jag ändå inte annat än påstå att hon misslyckats lite med den här. Trots att det är en mysig och lättläst bok med ett tydligt budskap( ta vara på varje dag och njut av livet!) så lämnade den inga djupare spår och jag kommer nog inte att rekommendera den till folk omkring mig.

En helt annan bok, som däremot verkar mycket lovande är "Niceville". Den kom i mitt gröna bokpaket och trots att jag bara hunnit läsa två kapitel är den redan svår att lägga ifrån sig. Igår kväll gick jag och T på bio och såg filmen dessutom vilket ju kan vara ett vågspel när man just börjat på boken men i det här fallet gjorde det mig bara mer sugen på att skynda hem och läsa. Både jag och T tyckte att den var jättebra vilket i sig är ett fantastiskt beröm eftersom vi inte brukar gilla samma sorts filmer...Mer om handlingen kommer sedan (måste ta tag i det här med dammsugningen nu.)

2 kommentarer:

  1. Så glad jag blir!

    Några gissningar på vem jag är? ;-)

    /Bokvännen

    SvaraRadera
  2. Nej, har smugit runt och spionerat på nästan alla bloggarna men har inte riktigt hittat rätt än...Du är en klurig typ :)

    SvaraRadera