Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 15 januari 2011

Svinalängorna


I fredagskväll gick jag och min syster på bio och såg Svinalängorna. Jag har inte läst boken, skriven av Susanna Alakoski, men får nog göra det nu. Fast enligt min syster så är filmen bättre än boken. Det handlar i alla fall om Leena som en dag får ett telefonsamtal om att hennes mamma är döende. Hon åker, mycket motvilligt, dit och konfronteras samtidigt med sin barndom. Båda hennes föräldrar var svårt alkoholiserade och Leena och hennes bror växte upp i misär.


Noomi Rapace spelar den vuxna Leena och Ola Rapace hennes man. Tehilla Blad spelar Leena som barn och Pernilla August har regisserat. Det är Pernilla Augusts regidebut och hon har gjort ett strålande jobb.


Det är en fruktansvärt sorglig och grym film och man vill inte ens tänka på hur många barn som växer upp på det sättet. Den här berättelsen är verklighetsbaserad vilket gör det ännu hemskare. Glöm inte att ta med näsdukar om ni ska se den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar