Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 14 januari 2011

För dig som vill se ditt namn i bokhandeln.

I min ryggsäck har jag denna vecka haft en givande bok om saker som är bra att veta om man vill bli författare. Boken heter "Nya författarskolan" och är skriven av Göran Hägg. Vissa människor vill bli skådespelare, vissa vill bli fotomodeller och sedan har vi kategorin dit jag hör, vi som av och till drömmer om att skriva en bok. Även om man inte bär på författardrömmar kan man läsa Göran Häggs bok med behållning. Den är skriven med en stor portion humor plus att man faktiskt får en hel del handfasta tips. Man får lära sig allt från hur man skriver en text till hur man bäst försörjer sig i den tuffa värld det innebär att skriva böcker. I slutet på boken finns också en litteraturlista med böcker man bör läsa i undervisningssyfte. Där finner man allt från Selma Lagerlöf till Astrid Lindgren. Jag har sett på andra bloggar att man ska ge sig själv läsutmaningar så här i början av året och det får bli min egen utmaning, att under året läsa åtminstone en del av de böcker som rekomenderas för blivande författare. Listan ska jag lägga in på bloggen vid tillfälle tänkte jag. Boken är skriven 2004 så den är inte helt uppdaterad på vissa detaljer, men det stör inte själva budskapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar