Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 30 mars 2010

När jag skrev min lista med kvinnliga författare så funderade jag länge på om jag skulle ta med Jane Austen, egentligen en självskriven författarinna på en sådan lista. Men sedan så var det så många andra som jag tycker blivit lite bortglömda och som förtjänar att nämnas. Nåja, det blir fler listor...

En författarinna som också, absolut, skulle platsa på samma lista som Jane Austen är Elisabeth Gaskell. Jag har bara läst en bok av henne, "Hustrur och döttrar". Hennes bok är från 1865 och påminner om Austen men med lite mer bitsk och genomskådande ton. Den handlar om den moderlösa Molly Gibson som växer upp med sin far. Hon är lycklig och har det bra ända tills hon är sjutton år, då får fadern plötsligt för sig att han ska ge Molly en mor, och gifter om sig med en rent ut sagt förskräcklig kvinna. Livet blir mycket mer komplicerat efter det. Det handlar mycket om friare, giftemål, sociala konventioner och de strikta sociala regler som fanns. Molly är en vänlig, snäll och sund flicka som tror människor om gott och inte har så högtflygande planer inför framtiden.
Gaskell dog precis innan hon skrivit det sista kapitlet vilket gör slutet lite mer öppet än vad det annars varit. Men man anar förstås vart det lutar. Det är en tegelsten som är värd att läsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar