Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 29 mars 2010

Kvinnliga författare

Det var länge sedan ni fick en lista av mig, så nu känns det som att det är dags. Den här gången ska ni få tio kvinnliga författare som berikat mitt liv och exempel på böcker som de skrivit.

  • Joyce Carol Oates "Dödgrävarens dotter" och "Blonde"
  • Maeve Binchy "Nora O´Donoghues dröm"
  • Moa Martinsson (Serien "Mor gifter sig" tillhör den svenska klassiska arbetarlitteraturen och borde läsas av alla!)
  • Isabelle Allende "Ödets dotter"
  • Selma Lagerlöf "Kejsaren av Portugallien" är en riktigt sorglig berättelse om hur kärleken gör en blind.
  • Majgull Axelsson "Slumpvandring" och "Rosario är död" (en fruktansvärd,sann,historia om en flicka som levde på gatan i Filippinerna.)
  • Kerstin Ekman "Rövarna i Skuleskogen"och serien "Vargskinnet"
  • Bodil Malmsten "Sista boken från Finistére
  • Elsie Johansson (Böckerna om Nancy berättar om ett fattigSverige som inte är så långt borta som vi kanske vill tro...)
  • Antonia Frasier (Jag gillar hennes historiska biografier , t ex "Henrik den Vlll s sex hustrur" och "Marie Antoinette")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar