Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 4 januari 2022

Nytt år!

 Gott nytt år på er!

Vi har härliga och snöiga dagar hemma hos mina föräldrar Häromdagen släpade vi ut grilltunnan på isen och grillade korv och drack glögg. Idag gjorde vi om proceduren fast nu blev det te och grillade mackor. Barnen fick feeling och började bygga varsitt snöfort där på isen för att ha snöbollskrig. Tre timmar senare har de fortfarande inte kommit in De har hämtat pannlampor och snacks och har tydligen jättekul! Min T är också med vilket nog gör det ännu lite roligare. Snön har fallit tätt hela dagen. Flera av oss har skottat gården under dagen och det tar aldrig slut verkar det som.

Nyårsaftonen blev väldigt mysig och för första gången på tre eller fyra år var vi alla samlade, tjugo personer. Vissa saker skiljer sig förstås åt från förra gången. En person har bytts ut och i stället för en massa barn som sprang omkring så hade vi plötsligt en hel hög med tonåringar, lika långa eller längre än sina föräldrar som mest satt på ett ställe och umgicks. Mitt äldsta syskonbarn, nitton år, stod för det mesta av maten och vi vuxna kunde ta det lugnt och umgås. Underliga och men härliga tider nalkas...

Det allra, allra bästa med hela den här semestern har varit just umgänget, att barnen har hittat tillbaka till varandra efter att inte ha träffats så mycket ett tag. Vi har kunnat vara ute i snön och det har varit har varit en mycket glad stämning. Sedan är det förstås så att jag, som vanligt, varit väldigt kvällstrött och somnat många timmar före de flesta. Tonåringarna, inklusive min egen son, har sovit halva dagarna i stället. Men det här väl också till får man tänka.

Jag har inlett året med en superbra bok, nämligen "Petite" av Edward Carey. Det är den fantastiska historien, nästan sann enligt författaren, om madame Tussaud. Vi får följa henne från att hon föds 1761 i en liten by, blir föräldralös och piga till Curtius, en läkare som gör kroppsdelar av vax. På äventyrliga vägar hamnar hon i Paris mitt i franska revolutionen. Det är dramatiskt och häpnadsväckande en riktig skröna. Petite eller Marie Grosholtz som hon egentligen hette träffar både kungligheterna i Versailles, Rousseau och ett antal andra kända människor och 1700-talets Europa.

En mycket bra bok att inleda året med!

I morgon sätter vi oss på tåget söderut igen. Jag känner mig mycket glad över att ha några dagar hemma innan vardagen sätter igång igen även om hela familjen just nu skulle kunna tänka oss att stanna några dagar till. 

 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar