Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 6 januari 2022

Hemma igen...

 Så är vi hemma igen. Ganska skönt. Tågresan gick bra fast när det var fem minuter kvar tills vi skulle kliva av så fick tåget motorstopp, har aldrig hänt förut. Konduktören hade till och med hunnit tala om vilken sida vi skulle kliva av på när det hände. Men efter tio minuters väntan hostade tåget igång igen och vi kom fram. Tåget var fullproppat och många hade skidor i bagaget och jag antar att det var nyårsfirande Åregäster som var på väg  hem. Man får väl bara hoppas på att inte drabbas av corona efter att ha andats samma luft i fyra timmar.

Speedy blev väldigt glad när vi kom hem även om han har haft det väldigt bra och blivit väldigt ompysslad av sin kaninvakt under veckan.

Idag skiner solen på vintervit mark.

Jag har tittat på en svt-dokumentär om sierskan Saida som var ett stort fenomen på nittiotalet. Faktum är att jag minns min farmors och hennes väninnors diskussioner om Saida när jag var tonåring. De fnös lite över hennes trovärdighet men var samtidigt fascinerade. 

Nu funderar vi på att ta en promenad och sedan borde man kanske städa lite. Såå tråkigt. 

Under lovet har jag lyssnat på Storytel och deras julkalendrar. Jag har redan nämnt "Jul i Sankt Anna" av Eleonor Sager, en feelgood historia. 

Jag har också lyssnat på en mysdeckare "Mordnatt råder tyst det är i husen" av Mattias Boström och  Sofia Rutbäck Eriksson. Den utspelar sig en den lilla byn Arvidsträsk som befolkas av den pensionerade polisen Rolf, hans grannar Knut, 104 år, och Hilda på höjden. I byn bor också familjen med Saga, Kristoffer och deras två barn, det gifta paret Oskar och Mille samt, inte att förglömma, Rita Niemi. Rolfs nyinflyttade granne. Rita är en bästsäljande mysdeckarförfattare som flyttat till sin lilla stuga för att få inspiration till sin nya bok. December är här och byborna samlas för att fira första advent. Men myset avbryts hastigt när de hittar en lapp där det står Mordnatt råder tyst det är i husen.

För fyrtio år sedan florerade exakt sådana lappar och de som fått dem mördades.

Byborna och framförallt Rolf fasar, ska det sätta igång igen? Och mycket riktigt. Inom en snar framtid ska en i byn vara död. Rolf som aldrig kunnat släppa de gamla morden börjar gräva igen för att få reda på vad som egentligen hänt och till sin hjälp får han (aningens motvilligt) den entusiastiska Rita.

Riktigt bra historia som passade perfekt som julmys i öronen.

Mordnatt råder, tyst det är i husen: Lucka 24 - Mattias Boström, Sofia Rutbäck Eriksson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar