Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 7 januari 2022

Jullovet tuffar på

 Jag älskar verkligen de här dagarna då ingenting särskilt händer. Man är ledig och kan hasa omkring i myskläder och pyssla med sådant som man är sugen på för tillfället. 

Min dag har innehållit att stå och titta på kaninen i trädgården, samtidigt som grannhunden Douglas, en stor tvättäkta jakthund med specialintresse harar har stått och flåsat vid sitt staket. Anledningen till att jag nämner att hans specialitet är harar är för att vår knaskanin, som är är rädd för sin egen skugga vissa dagar, alltid har räknat Douglas till vänskapskretsen. Det spelar ingen roll vilka ansträngningar Douglas gör för att kunna komma in på vår sida och suga lite på kaninöron, Speedy bryr sig aldrig. Snarare är det så att han känner sig extra avslappnad eftersom det aldrig kommer någon läskig katt när Douglas är i närheten.

Sedan grävde jag fram symaskinen och har sytt lite på mitt lapptäcksöverkast, ett evighetsprojekt som eventuellt inte blir färdigt förrän lagom till pensionen. Det krävs alltid en rejäl ledighetsperiod för att jag ska känna mig inspirerad att sy på det och inte ens då blir det av alla gånger. Det gör inget, de där evighetsprojekten är roliga på sitt sätt.

Dagens bok är Magull Axelssons "Inställd resa till Sabarmati". Hennes böcker är alltid bra, men aldrig några solskenshistorier direkt. Denna historia handlar om rasism och hur levande den är i Sverige idag  trots att vi gärna låtsas som att det hör historien till. Meera, eller Fatima som hennes adoptivföräldrar kallar henne, kommer till Sverige från Indien som fyraåring. Det visar sig rätt snart att Fatima/Meera inte är den söta lilla dockan de förväntat sig och de behandlar henne väldigt dåligt. Fatimas/Meeras övriga liv i Nässjö där hon växer upp är fyllt av mobbning, rasism och hatiska kommentarer. Adoptivmammans kusin, tillika gymnasieläraren Lykke, är den som bryr sig om henne och blir en extramamma. Det är till och med så att Meera/Fatima bor hos henne under flera år. När hon blir myndig byter hon tillbaka till namnet Meera på riktigt och flyttar, går upp i rök utan att berätta något för Lykke, som sörjer och undrar. 

Lykke råkar också ut för rasism eftersom hon är en  sådan som säger ifrån även när det är obekvämt.

En viktig bok i samhällsdebatten och jag önskar att många skulle läsa den.

Inställd resa till Sabarm... | Axelsson, Majgull | från 75

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar