Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 9 juli 2017

Regnet smattrar mot altanfönstren och jag har snart läst ut en fantastisk "regnig dag på altanen-bok".
Det börjar med att Tess och hennes kompis Doll är ute och tågluffar i Italien. De är arton år och hela livet ligger framför dem. Tess ska börja universitetet efter sommaren, bo i studentrum och leva livet. Sista dagen på resan ber hon en kille ta ett  kort på sig och Doll som ett minne. Det gör han och det är inte mer med det. Killen heter Angus och är i Italien med sina föräldrar. Han tycker att Tess är söt, men han är alldeles för blyg för att ta kontakt.
De åker hem, på varsitt håll, och tänker inte mer på varandra. Boken följer sedan Tess och Gus (som han kallas) under flera år. Deras vägar korsas med jämna mellanrum, men de möter aldrig varandra.
Jag rekomenderar varmt boken. Den ger mig en varm och glad känsla i kroppen, trots att de båda huvudpersonerna inte alltid har det så lätt. Jag gillar mycket att det inte är de stora dramatiska händelserna i livet som alltid får ta plats utan att livet rullar på och det är vardagssakerna som styr personerna i olika riktningar. Boken är fortfarande inte färdigläst, men jag tror nog att det ska gå bra på slutet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar