Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 10 juli 2017

Idag ska jag ge er två riktigt bra tips på faktaböcker. Den första kommer från en låntagare på biblioteket. Jag brukar ha veckans boktips där jag (oftast) och andra låntagare ger olika tips. När jag läste om den här boken blev jag genast sugen på att läsa och att jag gjorde det ångrar jag inte.

Dave Goulson är en hängiven humlefantast. Redan som barn var han fascinerad av insekter och andra djur. Han ägnade timmar och timmar åt att samla in och undersöka alla sorter han kunde hitta. Nu är han forskare och professor och älskar fortfarande sina humlor lika mycket.Med humor och självironi berättar han om humlornas värld, deras miljöpåverkan varvat med personliga erfarenheter och små anekdoter i sin bok "Galen i humlor". En sådan här bok borde inte vara spännande, rolig och fängslande, men överraskande nog så är den det!
Om någon skulle fråga mig så skulle jag inte säga att insekter är ett av mina större intressen. Men efter att ha läst det här så måste jag nog ändå säga att humlor numera är ett favoritdjur och ett intresse!


"Häxans trädgård" av Hella Nathorst-Böös
   är läsvärd för den som är intresserad av ätliga växter, naturmedicin  historia och då kanske främst kvinnohistoria. Lite religionshistoria och folktro får man sig också till livs. Varje växt presenteras med bild, hur den använts historiskt sett, vad man har trott att den varit bra för och vilka nyttiga ämnen växten innehåller och vad den kan användas till. Jag gillar verkligen att få en översikt och helhetsbild över växterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar