Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 16 juli 2017

Nästan sju timmar i bil, ensam, var på inget sätt jobbigt eller ensamt när jag hade Marie Rickardsson i öronen när hon läste Jonas Moströms "Trogen intill döden", tydligen den fjärde boken om Nathalie Svensson och Johan Axberg och de övriga i Rikskriminalens gärningsmannagrupp. För mig var det den första boken av honom men jag tror inte att det gör så mycket om man läser dem i fel ordning. Jonas Moström är en populär och ständigt utlånad författare på biblioteket så jag tänkte att jag måste ge honom en chans. Det var spännande och bra och precis vad man kan förvänta sig av en bra deckare. Som en extra krydda rör sig personerna i Uppsala och Östersund med omnejd och det är ju alltid kul när man kan se miljön framför sig. De stökar också på nere i Skåne, får jag väl säga för ordningens skull. Efter att ha undersökt saken så har det visat sig att författaren är född i Bräcke men bor numera i Stockholm och det förklarar ju saken.
Allt börjar med att en känd fotbollsspelare hittas död i sin säng, men en blå ros på bröstet. Först misstänker gärningsgruppen att ett känt motorcykelgäng är inblandat eftersom fotbollsspelaren dels har blivit ihop med gängledarens före detta flickvän, dels delar manager med gängledarens bror.  Men när fler offer dyker upp, med blå rosor på bröstet, så kompliceras bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar