Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 6 juli 2017

Av någon anledning har jag tidigare bara läst en enda Jojo Moyes-bok, nämligen "Livet efter dig", som jag gillade.
Nu har jag laddat inför semestern med en hel hög Moyes-böcker. Förra året körde jag MajGull Axelsson-maraton, i år är det Jojo Moyes tur...
Första bok ut är "Sophies värld". Sophie bor i en liten fransk by. Året är 1916 och första världskriget styr livet för byns invånare. Konstnären Eduard, Sophies man, är borta och kämpar vid fronten. Sophie har flyttat hem till sin syster vars man också är i kriget och tillsammans driver systrarna familjens hotell. Hotellet tas över av tyskarna och en kommendant får syn på ett porträtt som Eduard målat av Sophie när de var nygifta. Han blir smått besatt av porträttet vilket så småningom får stora konsekvenser.
Nästan hundra år senare hänger samma porträtt hemma hos den engelska Liv. Hon fick det i bröllopspresent av sin man. Nu är målningen hennes käraste ägodel då hennes man dött. Men, Sophies ättlingar har fått veta att målningen finns och vill ha tillbaka den. En plågsam process sätter igång som nästan får Liv att krossas.
Nu har jag inte nämnt ett ord om kärlek och romantik, men det finns naturligtvis med i boken också. En bra bryggbok på semestern! Lättsamt med en allvarlig underton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar