Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 30 december 2014

Känslan när jag kom ut på bron i morse och det plötsligt droppade från träden var lätt overklig. Barnen har byggt två rejäla snöborgar och haft ett häftigt snöbollskrig på förmiddagen. Sparkföret på isen är fantastiskt, blankis med lite skrövel så att man får fäste.
Igår skrev jag att jag läst två barnböcker i jul. Jag berättade om "Silverhästen" av Lene Kaaberböl. Min andra bok är "Fjärilslejonet" av Michael Morpugo. Det är en ganska ny bok som handlar om pojken Michael som rymmer från internatskolan en dag och träffar en gammal dam som bjuder in honom på te. Hon har en fantastisk historia att berätta. När hennes man Bertie var liten och bodde på en afrikansk farm så hittade han en dag ett vitt lejon som han tog hand om. Deras vägar skildes åt efter ett tag men Bertie lovade sitt lejon att han aldrig skulle glömma det och att han en dag skulle hitta åt det igen. Boken handlar om vänskap och kärlek som övervinner allt. Den rekomenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar