Högen med böcker jag vill läsa bara växer och växer. Tyvärr har vi massor att läsa på bibliotekariekursen också och det går inte riktigt ihop. Men, ibland kan ju även kurslitteratur fånga intresset och boken jag läst nu hör faktiskt till den kategorin. I "Studier av barn-och ungdomsbibliotek" av Kerstin Rydsjö och Anna Carin Elf undersöks barnbibliotekens verksamhet samt barn-och skolbibliotekariernas uppgift. Det är både positiv läsning om olika projekt och satsningar, entusiastiska och lyhörda bibliotekarier och negativa upptäckter som att många bibliotek helt har glömt bort barnen i åldern 9-12 år. Författarna pratar också om att läsning förknippas väldigt mycket med nytta (av både barn och vuxna) och betydligt mindre med nöje. De uttrycker en oro för att man tappar bort många ungdomar eftersom de förknippar läsning med något man mest gör i skolan för att man måste. Jag har under det senaste året funderat mycket på det där, i takt med att Läslyftet, En läsande klass och liknande projekt gjort sitt intåg i skolan. Det är ju inte fel att lära sig strategier och jobba med böcker i skolan, men hur ska man få chansen att fastna i en annan värld och glömma bort verkligheten om man samtidigt ska dissekera texten i jakt på svar på olika frågor?
Nja, inte vet jag... Jag tycker bara att vi måste ge barn och ungdomar tillgång till den där magiska världen där vi boknördar nästan alltid hamnar när vi slår upp en bok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar