Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 4 oktober 2013

Bloggjerka

Berätta om en ”bokmiljö” som du har besökt alternativt gärna skulle vilja besöka. Naturligtvis är det även okej att ta upp fiktiva miljöer om du vill det!

Oh, det finns så många bokmiljöer jag skulle vilja besöka. Den här gången ska jag inte välja "Lilla huset på prärien"eller "Anne på Grönkulla", som jag alltid skriver om vid de här tillfällena. Nej, i stället väljer jag England på 1500-talet som Philippa Gregory beskriver så målande i sina historiska romaner.  Eller varför inte de olika världarna som Lyra besöker i "Guldkompassen" av Philip Pullman...
I somras när vi var i Skåne hamnade vi av en slump i Wallanders fotspår. Det känns kul att kunna säga att man gjort den turen, men det är väl kanske inte så upphetsande i övrigt.
Och, jo det är klart att jag skulle kunna tänka mig att besöka Harry Potters värld.

10 kommentarer:

  1. England på 1500-talet låter som en trevlig resa. :)

    SvaraRadera
  2. England under lite olika tider låter som ett utmärkt bokmiljö-resmål!

    SvaraRadera
  3. Det skulle vara riktigt spännande att åka 500 år tillbaka i tiden!

    SvaraRadera
  4. Kollade upp det där med Wallanders fotspår och upptäckte att jag faktiskt råkade besöka ett av ställena i sommar när jag gjorde en lite utflykt till Ystad :)

    SvaraRadera
  5. Läste ju nyss Anne på Grönkulla och det är klart att jag skulle vilja åka dit!

    SvaraRadera
  6. England under 1500-talet låter inte dåligt :)

    SvaraRadera
  7. Man skulle nog lära sig en hel del av det!

    SvaraRadera
  8. Men visst hade Lilla huset på prärien varit en underbar miljö att besöka! Jag älskar miljöskildringarna, och tja, allt annat med den serien:)

    SvaraRadera
  9. Anne på Grönkulla! Nu blev jag nostalgisk.

    SvaraRadera
  10. För mig ar det massor av orter där de deckare jag läser utspelar sig som jag skulle vilja besöka!

    SvaraRadera