Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 9 juli 2013

Jag sitter i sängen, omgiven av kartonger och pustar ut efter en hel dag i bilen. Vi har haft en härlig Skånesemester; badat i havet, träffat folk och ätit god mat. I Ystad åkte vi Lilla Tåget runt stan och i Tomelilla besökte vi Hasse och Tage-muséet.
Jag har läst som i gamla tider. Fyra böcker, tror jag det blev till sist.
Linn Ullmans "Det dyrbara" var en av dem, en otäck historia om en familj i sönderfall och en flicka som försvinner. Jon, den medelålders författaren, lider av skrivkramp, dricker för mycket och är otrogen mot sin fru. Frun, Siri, har haft en svår uppväxt med en alkoholiserad mamma och minnet av en bror som dött. En sommar anställer de en barnflicka, Mille, men hon försvinner och allt faller samman. Boken är full av underströmmar som påverkar händelser och människor. Det gick inte att sluta läsa samtidigt som jag nästan inte ville veta mer för att det blev så obehagligt.
Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar