Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 29 juli 2013

En av årets höjdare

Det har varit ett lyckosamt år på bokfronten. Jag har kommit över en hel del bra läsning. Och nu har jag läst en riktig pärla, den bästa hittills under året. "Jellicoe road" av Melina Marchetta är en ungdomsbok egentligen, men den passar verkligen för alla.
Taylor bor på en internatskola sedan flera år efter att hennes mamma övergett henne. Hon har ingen aning om vem hennes pappa är. Skolan är indragen i ett gängkrig där det finns tre lag. Det här året blir Taylor ledare för sitt lag, den första tjejen någonsin. Den mystiska Hannah, en kvinna som bor i närheten av skolan är den viktigaste vuxna personen i världen för Taylor, trots att Hannah håller henne på ett visst avstånd. Jag har svårt att egentligen förklara varför den här boken är så fruktansvärt bra, men den är oförutsägbar, spännande, sorglig och glad. Historien är fängslande. Man kan bara inte sluta läsa och man letar hela tiden efter ledtrådar. Precis som Bokhora hade jag stora problem att lägga ifrån mig boken eftersom jag ville hitta tillbaka till vissa ledtrådar som framstod i ett nytt ljus när man läst klart.
När jag läste tänkte jag att det här skulle kunna bli en superbra film, och sedan när jag kollade runt så visade det sig förstås att den finns som film. Den vill jag se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar