Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 16 juli 2013

En rolig sak med det nya huset vi har flyttat till är grannarna. Och då menar jag inte bara alla de trevliga människor som kommer galopperande för att ta i hand, så fort vi går ut till brevlådan, utan vi har också en liten igelkott som bor under altangolvet. För oss norrlänningar som sett ungefär tre levande igelkottar under hela vårt liv så känns det här fantastiskt. Igelkotten är försynt och lite blyg så vi har inte kunnat hälsa  ordentlgt, men den kanske visar sig ordentligt någon dag.
När jag packade upp mina böcker, nästan det första jag gjorde för övrigt, så hittade jag "Sundborn eller Dagar av ljus" av Philippe Delerm. Jag misstänker att jag läste den redan när jag skaffade den för cirka tio år sedan men jag hade glömt det mesta och tyckte den var småtrevlig att umgås med igen .Det handlar om Ulrik Tercier, en ung man som vistas i kretsen runt konstnärsparet Carl och Karin Larsson. Man får möta dem i Grez-sur-Loing, Skagen och i Sundborn. Allt kretsar runt konsten och det berömda ljuset som Skagen är känt för.
Delerm har också skrivit "Den första klunken öl och andra små njutningar" som också visade sig bo i vår bokhylla. Den har jag inte läst ännu, men passar nog på att ta den på semestern, liten och behändig som den är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar