Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 1 juli 2011

Något för hängmattan!

Igår gjorde vi den årliga utflykten till Jamtli, ett fantasiskt museum i Östersund. Det finns något där för alla åldrar och smaker. På den tiden när jag jobbade här så åkte jag vid ett tillfälle på dagstur dit med en klass och jobbade med stenåldern. Barnen fick gå runt i muséet, höra av en skicklig guide om stenåldern i Jämtland. känna och pröva på olika verktyg och leksaker och slutligen leka arkeologer och leta efter fynd i en stor sandhög.

Igår gick vi runt och matade kaniner och getter, klappade en stoooor levande häst och åkte vagn efter en trähäst (H undrade var motorn var...ja se ungdomen nuförtiden...).
Vi lekte affär inne i ett rum, bäddade ner dockor och lagade mat och skuttade i gräset.

Om man ledsnar på de där sakerna så kan man gå historievandring, åka slänggunga eller varför inte gå runt i gamla hus från olika epoker. Ja, nu blev det lite av en reklamtext det här, men det är ett ställe vi aldrig tröttnar på.

Idag vilar vi upp oss och bearbetar alla intryck. Jag har fått tag i den perfekta semesterboken av min syster. "Den glömda trädgården" av Kate Morton är spännande och lite lagom romantisk. Som jag tidigare har berättat handlar den om Nell som hittas i hamnen av en hamnarbetare som tar hem henne och uppfostrar henne, tillsammans med sin fru, som sitt eget barn.

Man får parallellt följa Nell, hennes dotterdotter Cassandra och en kvinna som kallas Sagoberätterskan. Jag ska inte avslöja så mycket mer. Men om ni letar efter något avkopplande i hängmattan så är den här perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar