Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 11 juli 2011

En liten blå snigel

Vi har fått en ny kär vän hos oss! Det är en liten blå, äventyrlig och finurlig snigel. Det är Einar Norelius som berättar sagan i boken "Snigel Blå".



Vi har ju länge älskat Norelius klassiker "Petter och hans fyra getter" men H har inte varit mogen för den här lilla kaxiga figuren förrän nu.


Snigel Blå är snigeln med två grå bröder som smiter ifrån sin mamma en dag för att bege sig till Äventyrsland. På rim får man följa med dit där det finns allt från troll (läskit, men mamma, det finns baja tjoll i sagan...???!) till hungriga igelkottar och fiskar, feer och kråkor.


Precis som i "Petter och hans fyra getter" är det fina och poetiska illustrationer. Trots att boken kom ut på 50-talet så fungerar den lika bra ännu.



Vi läser den varje kväll och H kan citera hela meningar ur den.

1 kommentar:

  1. Petter och hans 4 getter absolut älskar jag, och mina elever. I skolår 1 har vi jobbat med talet 4 i samband med den och det blir såååå bra.

    SvaraRadera