Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 19 februari 2010

Tjohooo! Nu är det sportlov!
Jag hoppas att jag ska få i alla fall några stunder att läsa på under veckan som kommer. H är inte alls förtjust i att man gör något annat än myser med honom just nu...
Jag har hittat en trevlig liten bok av författaren och kritikern Helene Hanff som heter "Brev till en bokhandel". Den består av hennes brevväxling med ett antikvariat i London. Själv bodde hon i New York. Man måste ha en böjelse för att läsa andras brev för att tycka om den, vilket jag har. Det är som att smygkika in i en annan värld som sedan länge är borta. Brevväxlingen startar 1949 och avslutas 1969 då ägaren av bokhandeln, Frank Doel, har dött. Under årens lopp blev Hanff god vän med de anställda i bokhandeln och hennes (och deras) dröm var att hon skulle få besöka London. Året efter att Frank Dole dött kom hon äntligen iväg på sitt livs resa och det resulterade i ytterligare en bok som också finns med "Hertiginnan av Bloomsbury Street" som mer består av dagboksanteckningar från resan. Jag har nog aldrig träffat på en sådan intellektuell person som Helene Hanff verkar ha varit och det är en spännande bekantskap.
Om ni gillar att läsa brevsamlingar så kan jag varmt rekomendera denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar