Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 6 november 2022

Och där kom söndagen ångande...

Stockholmsutflykten var mycket trevlig. Vi spenderade ett antal timmar på Historiska bland uppgrävda guld och silverföremål, en stickad vante från Gustav Vasas tid, Heliga Birgittas yllefilt och mycket annat. 

Lite väl många guldringar kändes det som till sist men annars en lärorik upplevelse.

 Det var mysigt att tillbringa en hel dag ihop. Nuförtiden sitter vi så ofta vid varsin skärm, i varsitt rum och hänger och det är så lätt att glömma att en familj behöver prata och hänga tillsammans.

Idag har H haft en kompis på besök och vi andra har haft en lugn söndag. Det gäller att ladda inför måndagen. Jag stickar frenestiskt på min tröja och tror att jag kommer att bli färdig med mudden idag. Sedan är det bara runt runt ända upp till ärmhålet.

Förutom tröjan har jag ett par andra projekt som jag verkligen skulle behöva ta tag i så jag får nog jobba lite parallellt framöver. Att det alltid ska vara så lite tid.

Jag har läst "Hemlighen i Cornwall", den andra boken av Liz Fenwick. Hennes böcker har liknande titlar och ser väldigt lika ut på omslagen så jag trodde att det var en sammanhängande serie. Men så var inte fallet även om det, precis som i Eli Åhman Owetz böcker, rör sig i samma universum och figurerna från den förra boken dyker upp på ett mycket litet hörn. Jude rymmer från sitt eget bröllop till familjens bestörtning. För att komma ifrån allt elände tar hon ett jobb i Cornwall. Hon ska sortera papper och material åt författaren Petroc Trevillion. Hon älskar herrgården där Petrock bor. Hon älskar naturen och känner sig omedelbart hemma. Men naturligtvis dyker det upp saker som försvårar arbetet. Boken innehåller också ett mysterium, en dyrbar skatt som varit försvunnen under lång tid och som Petrock Trevillion letar efter med ljus och lykta.

Liz Fenwick har en egen stil som jag ibland gillar väldigt mycket och ibland lite mindre. Men jag uppskattar att läsa texter som inte är så strömlinjeformade och förutsägbara.

Hemligheten i Cornwall - Liz Fenwick - Pocket | Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar