Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 16 november 2022

Novemberdikt

I måndags hade Astrid Lindgren födelsedag och vad passar då bättre än en dikt som hon skrivit.

Den är tagen ur boken "Astrid Lindgren i diktens träd" från 1994


 


Vore jag Gud...
Vore jag Gud

då skulle jag gråta

över människorna,

dem som jag skapat

till min avbild.

Vad jag skulle gråta

över deras ondska

och gemenhet

och grymhet

och dumhet

och deras stackars godhet

och hjälplösa förtvivlan

och sorg.


Och vad jag skulle gråta

över deras hjärtas ångest

och eviga hunger,

deras oro

och dödsskräck

och ödsliga ensamhet

och över deras öden,

deras ömkliga små öden

och deras blinda famlande

efter någon...någon!

Kanske mig!


Och vad jag skulle gråta

över alla dödsskriken

och allt blod som flyter

så förgäves,

så innerligt förgäves

och över hungern 

och hopplösheten 

och nöden

och alla vanvettiga plågor

och ensamma dödar

och över de torterade

som skriker och skriker

och över de torterande 

ännu mer.


Och så alla barnen,

alla, alla barnen,

dem skulle jag gråta över

allra mest.

Ja, vore jag Gud,

så nog skulle jag gråta

mycket över barnen

för inte hade jag väl tänkt

att de skulle få det så här.

Floder, floder

skulle jag gråta

så att de kunde drunkna

i mina tårars väldiga vatten,

alla mina stackars människor,

och det äntligen

bleve ro

-Astrid Lindgren-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar