Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 1 juni 2022

Officiell sommar!

Första dagen i juni och då måste man väl ändå kunna säga att det är sommar! 

Jag ska ut och jogga ikväll med min ljudbok "Börja springa med Storytel" av och med Stefan Silfvergren. I söndags uppgraderade jag mig själv till nivå två, trots att jag inte joggat på nästan två veckor. Det har varit för mycket stress för att jag ens ska ha orkat ta på mig springskorna... Som ni förstår har jag inte riktigt nått den nivån då man springer för att varva ner. Då gör jag hellre annat. Nåja, vi får se hur det går. På nivå två är det två minuters jogging och tre i rask promenadtakt. Det enda jag säger att dubbelt så mycket jogging är lika med dubbelt så mycket flåsande.

Veckan har hittills varit lätt hysterisk. Nu kommer alla klasserna för sista gången före sommarlovet och de lånar hej vilt. Vi har sommarlån, vilket innebär att de böcker de lånar nu får de ha hemma hela sommaren. Jisses vad de lånar!

Tyvärr har någon smart person bestämt att de ska uppgradera datasystemet hela förmiddagen imorgon så då är allt offline. DET kommer att bli spännande. Ungefär hundra ungar ska hinna besöka biblioteket imorgon före lunch.

Mitt barn, som inte ens har två veckor kvar av mellanstadiet, är redan i sommarlovskänslan. Idag efter skolan ska han och några kompisar gå och bada på Fyrishov. Gränsen för att få gå utan föräldrar är tretton och ojoj vad vi har förhandlat och diskuterat saken. Men vi fick till slut acceptera det faktum (som han noggrant påpekade) att han är bättre i vatten än jag. Det är helt sant eftersom jag är ganska rädd för vatten i näsan, rädd för att hoppa från kanten och rädd för att bli nedtryckt under vattnet. Allt det där hör ihop med barndomens läskiga erfarenheter och brist på träning.

Okej, ett litet boktips då innan jag stänger ner för idag.

"Den trolovade" av Kiera Cass är en äkta fantasy för ungdomar. Hollis Brite är en ung och vacker kvinna vid hovet. Hennes föräldrars största mål i livet är att få henne rikt bortgift och när kungen själv, Kung Jameson, fastnar för henne är lyckan total. Hollis drömmer om ett liv med lyx och kärlek och hon vill gärna bli en hjältinna, på samma sätt som flera drottningar blivit  före henne. Men ganska snabbt inser hon att Jameson inte har riktigt samma syn på saken. Han har respekt för Hollis och är kär i henne, men han vill ha en vacker drottning som inte lägger sig i utan håller sig på plats. 

När så familjen Eastoffe kommer som flyktingar till hovet inser Hollis plötsligt att hon haft fel. Det är inget tjusigt liv vid hovet hon vill ha, utan ett liv där hon får vara ifred och leva ett fritt liv, helst med Silas, sonen i familjen.

Man märker i böcker att synen på kvinnor och sunda relationer förändrats de senaste åren, kanske inte i alla men det är helt klart en trend som jag uppskattar. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar